Samhället

Samhället, vad tänker ni på när ni hört det ordet? En grupp människor? Sverige? Jag vet vad jag tänker i alla fall: kaos! Jag vet inte vart jag ska börja men om jag säger såhär att varje dag så är hälften av alla artiklar i tidningarna bevis på hur vårt samhällsystem rent utav suger. Det kan vara allifrån att en person låg död inne på en toalett i 2 dygn utan att någon personal märker det (hur f*n kan man inte märka det!?) till att ett gäng ungdomar som misshandlar en person så mycket att den personen får men för livet inte får ett enda litet straff (och självklart gör dom då om samma sak igen). Ingenting fungerar! Socialen totalt skiter i alla som behöver hjälp, sjukvården gör inte ett piss och polisen fattar ju ingenting. Titta bara hur en dag ser ut här i Sverige; läkare som skickar hem patienter och säger att det inte är något fel (ett halvår senare så upptäcker personen själv att det är något riktigt fel och det visar sig vara en sjukdom) , socialen som skickar hem personer för tex "att de inte har tillräckligt med problem för att de ska få någon hjälp" eller så "glömmer de att ringa tillbaka" (en tid senare så har personen som sökte hjälp hamnat i en så pass allvarlig livssituation att det inte finns något hopp kvar), domare som friar mördare/misshandlare utan något som helst straff (en månad senare har de misshandlat någon svårt igen), ambulansen som inte kommer till olycksplatsen försen efter en halvtimme (då har personen redan dött) och sen kan jag fortsätta i evigheter. Är det här bara att acceptera eller? Att det är såhär det ser ut idag? Ärligt talat, politikerna bryr sig ju mer om finanskrisen (såklart eftersom det har med pengar att göra) än vad de bryr sig om samhällssystemet. Om de hade brytt sig så hade det inte sett ut såhär. Vi litar ju på dom, på sjukvården,polisen och socialen och som tack så sviker dom. Men vad har vi för val egentligen, vi måste ju lita på dom eftersom vi själva inte har den makten att förändra. Ibland tror jag faktiskt att de som jobbar inom bland annat socialen och sjukvården bara jobbar för att ha ett jobb och tjäna pengar, inte för att hjälpa människor. Sjukt.

Det finns mycket mer att skriva om detta, men det får bli senare för nu är jag riktigt trött.

Godnatt Puss Puss
/Carro

Kommentarer
Postat av: Rebecka

aa verkligen! det där du skriver är verkligen sant..usch!

2009-01-26 @ 21:50:16
URL: http://bizzi.blogg.se/
Postat av: Nattljuset

Tack för din kommentar:) Intressanta inlägg du har. Det värsta med samhällssystemet som jag ser det är att egenintresse, pengar och maktbegär är det som driver alltför många (alla?) politiker och makthavare. Makten berusar och girigheten gör politikerna blinda för verkligheten hos de människor de är satta att ansvara för. De skattesänkningar som vissa har fått glädjas åt under det senaste året har bl a fått till följd att väntetiden för att få ett beslut om ex vis bostadsbidrag blivit flera månader.

Jag är inte särskilt missunnsam eller avundsjuk, tror jag, men jag ser ändå rött när jag tänker på de extremt orättvisa lönerna. Vissa politiker har hela min årsinkomst i månadslön. Om målsättningen är att man själv ska bli så rik (och mäktig) som möjligt, så är det inte konstigt om samhällets olika funktioner kantrar.

Men jag tror ändå att det finns många människor både inom socialtjänsten, sjukvården, polismyndigheter, domstolar o.s.v. som både brinner för sitt jobb och vill försöka att hjälpa sina klienter. Kanske finns det även människor av god vilja inom politiken, men där känner jag mera tvivel. För det krävs en viss typ av karaktär för att vilja ställa sig på den polisiska arenan och det är svårt att göra sin röst hörd i virrvarret av motstridiga åsikter. Jag misstänker att det finns lika många olika åsikter som det finns människor och därför måste man hela tiden både kompromissa, samtidigt som man intalar sina egna väljare att man gör ett bra jobb, annars får man kanske inte sitta kvar nästa mandatperiod.

Tänk dig så frustrerande det måste vara att ha en ambition att göra förändringar som man själv tycker är bra, bara för att finna att man måste anpassa sig till poltikens spelregler, och kanske inte kunna uträtta något alls, trots att man sitter i riksdagen.

Ha ett bra liv! Var och en får vi försöka att göra det bästa vi kan i den situation vi befinner oss i. Och man kan ju faktiskt gå med i någon organisation (politisk eller annan) för att i gemenskap med likasinnade göra sin del för att förändra samhället till det bättre. Det blir inte bättre än vi gör det...

2009-01-27 @ 08:31:50
URL: http://sommarnattsljus.blogg.se/
Postat av: Fanny

Svara gärna på dagens fråga i min blogg =)

2009-01-27 @ 14:15:52
URL: http://fanzo.blogg.se/
Postat av: NiNa

fin blogg

2009-01-27 @ 15:14:36
URL: http://rrockygirl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0